mandag 1. juni 2015

Fra Vålådalen og Leksdalsvatnet


Røy


Orrhane (Bilde 2 - 3)





Heilo


Tamrein


Strandsnipe


Horndykker (Bilde 7 - 8)



Forrige helg gikk turen over grensa og litt inn i Sverige (se de to foregående innleggene).

Før jeg returnerte tilbake til Norge, tok jeg en kort avstikker inn i Vålådalen.
Enda var det tidlig morgen, og lite trafikk på vegene.

Det ga også der noen fuglemotiver i vegkanten.
Ei vakker røy, en orrhane, en heilo (så flere småflokker av dem på turen) og en tamrein ble uttellinga i Vålådalen denne gangen.

Jeg valgte å ta vegen over mot Verdal tilbake. Da stakk jeg like godt innom Leksdalsvatnet.

Ei lita strandsnipe satt vakkert til på en stein i vannkanten.
Horndykkerne hadde enda ikke kommet skikkelig i gang med årets reirbygging, og det er seint.

Med noen unntak er mange av bildene i de tre siste innleggene tatt fra førersetet i bilen med vinduet nede. Utrolig hvor godt det fungerer som "kamuflasje"….

3 kommentarer:

  1. Anonym7/6/15

    Veldig bra utteling på denne turen! Er visst ei hyppig benyttet rute det her, har jeg hørt, særlig på vårparten.

    SvarSlett
  2. Fin og variert serie Einar. Horndykkeren er virkelig fantastisk vakker fugl, håper på å få noen blinskudd av den selv i sommer.

    Knut Børge

    SvarSlett
  3. Takk for kommentarene fra dere begge to! Både ruta og horndykkerne er velkjente fotomotiver for flere...

    SvarSlett