lørdag 18. november 2017

Oter og sidensvans fra Skatval


Oter (Bilde 1 - 3)








Sidensvans (Bilde 4 - 8)














Flaggspett


Sangsvanefamilie


Oter er en art som jeg med jevne mellomrom treffer på nede i fjæra på Skatval.

Det skjedde i dag da ett individ lå på en liten stein som stakk opp over flomålet,
gnagende på fersk morgenmat i form av ei flyndre (de to første bildene).

Det samme opplevde jeg for to uker siden, noe det tredje bildet viser.
Om dette er det samme individet, vet jeg ikke.
I dette området på Skatval holder en oterfamilie til.

Sidensvansene dukket seint opp denne høsten.
De siste par ukene har det vært godt med disse flotte fuglene rundt om på Skatval.

For ei uke siden ble det anslått at det var 1350 individer i Skatval sentrum.
I dag så jeg ingen da jeg kjørte en runde rundt.

En flaggspett fikk jeg tatt ett bilde av der den satt i toppen av ei furu.

Den første sangsvanefamilien, med to årsunger, holdt til i Vingefjæra.

Dermed er denne vintergjesten på plass igjen.
Om ikke lenge kommer nok atskillig flere, for å beite på stubbåkrene rundt om på Skatval.

1 kommentar: