tirsdag 1. mai 2018

Tidlig vårtur rundt fuglerike Leksdalsvatnet


Kortnebbgjess (Bilde 1 - 6)

















Leksdalsvatnet - sør


Reservatet Lyngås - Lysgård


Leksdalsvatnet 1


Leksdalsvatnet - nord


Leksdalsvatnet 2


Leksdalsvatnet 3


Tamrein (Bilde 13 - 14)





Infoskilt


Kortnebbgjess - Verdal


Sist fredag, og rett før jeg tok turen om Sverige (se de to forrige innleggene), 
valgte jeg å kjøre rundt Leksdalsvatnet, 
en fuglerik innsjø mellom Verdal og Steinkjer.

Enda var ikke isen gått på Leksdalsvatnet,
selv om det flere steder var store råker inn mot land.

Det gjorde at mange fuglearter allerede hadde tatt i bruk vannspeilene.

En større flokk med kortnebbgjess, 
kanskje så mange som 2000 individer, 
holdt til i den ene store råka.

Mange ulike anderarter fikk jeg sett,
uten at det denne gangen ble noen gode bilder.

Karakteraten framfor noen i dette vannet, horndykkeren, 
var det nok litt tidlig til.
Jeg registreret ikke en eneste en rundt vannet.

Tamrein var jeg borti på et par plasser.
Nyspirene på innmarka var nok det som lokket dem ned i lavlandet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar